اهداف و برنامه ها متوسطه دوره اول فرزانگان پنج

 مدرسه ...

مدرسه، آسمان آبي صفاست و كلاس درس آينه­ي روشن خورشيد هدايت؛ فرزندان ما دوستي­ها را در كلاس و مدرسه با كتاب و نيمكت آغاز مي­كنند تا نشان نون و قلم را از آينه ي آسمان خدا برگيرند و بر سينه­ي خويش بنشانند و بر خود ببالند كه خليفه ا­ي او بر روي زمين­ اند.
اولياي گرامي، پدران و مادران آينده سازان كشور سربلند ايران اسلامي؛
 اين مرز و بوم پرافتخار، در موقعيت با ثبات و مستحكم خود، بيش از پيش به فرزندان شما كه سلاح­شان قلم و اميدشان به خداوند كريم است، چشم دوخته به اميد آن كه گشايشگر
عرصه ­هاي نوين انديشه و آزادي باشند.
ترديدي نيست كه سخت كوشي امروز فرزندان شما، عظمت فرداي اين مرز و بوم را رقم خواهد زد باشد كه يار، پرده ز رخ بركشد و درخشان­ترين كوكب هدايت دوستداران راه معبود، طلوع كند.  
  •     جوانی، فصل  شکفتن غنچه های کمال ، معرفت  و موسم جوشش زلال ایمان  و معرفت  در زندگی انسان است بدون  تردید طرح  ها و تدوین  سیاست ها و برنامه های آموزشی     فرهنگی جوانان را که نبض پر تپش جامعه محسوب می شوند برای مقابله روشن  بینانه  و سنجیده با مسایل و مشکلات  فردی و   اجتماعی آماده می سازد  و به آنان یاری  
  •    می رساند تا با دور اندیشی و کوشش، طرح های روشن  و اطمینان بخشی را برای موفقیت خود در افکنند. هنر خوب زیستن را بیاموزند و از عمق روح و جان زندگی را تجریه کنندو    جوان ما زمانی قادر است لذت واقعی یک زیستن سالم و پرنشاط را درک کند که ما اولیا ی مدرسه مهارت های لازم برای بهره مندی از این نوع  زندگی را به او آموخته باشیم .
  •  و ما ؛
  •   در اهداف آموزشی برآنیم که به دانش آموزان خود بیاموزیم که یادگیری برای دانستن ، یادگیری برای توانستن، یادگیری برای زیستن و یادگیری برای با هم زیستن را چگونه یاد بگیرند و از مدرسه و کلاس درس لذت ببرند و لذت بردن از فرآیند یادگیری به اندازه خودِ یادگیری و نتیجه  آن برای ما ارزشمند است .
     
  • اهداف اصلی
  • رشد همه جانبه ی دانش آموزان اعم از ابعاد معنوی ، ذهنی ، جسمی ، عاطفی و روانی
  • ارتقای توانایی ها و قابلیت های فردی دانش آموزان
  • تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فن آوری
  • ایجاد محیط امن، عاطفی و پربار آموزشی از طریق استفاده از کادر متخصص و مجرب وکارآزموده در زمینه ی کار با دانش آموزان تیزهوش
  • ایجاد انگیزش در خود یادگیری و ارتقای سطح علمی دبیران
  • اهداف فرعی
  • توسعه ی تکنولوژی آموزش و استفاده ی بیش تر از وسایل سمعی و بصری
  • آموزش خلاق و چند رسانه ای
  • ارتقای توان گروه های آموزشی
  • تأکید برفعالیت متمرکز دبیران در گروه های آموزشی و تنظیم طرح درس های گروهی
  • بستر سازی جهت شرکت فعال همکاران در تبادلات علمی و تربیتی
  • ایجاد محیط پر نشاط و پرانگیزش برای دبیران و دانش آموزان
  • تأکید بر تقویت خلاقیت های آموزشی
  • ایجاد هماهنگی در برنامه های آموزشی مدرسه و انجمن اولیا
  •  
  • سیاست­های آموزشی مدارس سمپاد

    شناسايي دانش ­آموزان با استعداد، پذيرش آنها از پایان دوره ابتدایی، شناسايي استعدادهاي پررنگ ­تر دانش­آموزان پذيرفته شده در زمينه ­هاي گوناگون و تمركز بر آموزش علمي و تقويت مهارت­هاي عملي آنها متناسب با كنجكاوي بالاي عزيزان، پرورش خلاقيت، تقويت حس اعتماد به نفس و خودباوري درآنها همراه با ايجاد روحيه ميهن ­پرستي و دين باوري، مهمترين سرفصل­هاي سياست­هاي آموزشي و پرورشي سمپاد است.

    الف) تلألوی شادی و نشاط دانش ­آموزان در کلیۀ برنامه ­های آموزشی.

    ب) غنی ­سازی برنامه ­های آموزشی.

    ج) پرهیز از ایجاد فضای رقابت­های آسیب رساننده و تغییر آن به فضای دوستی، رفاقت، یادگیری تیمی و گروهی.

  • د) روی آوردن به ارزشیابی­ های توصیفی و مقایسه دانش­ آموز با خود.

  • ه) اجرای برنامه ­های درسی پرسش محور در اشکال متنوع کارسوق، سمینار، مسابقات علمی، پروژه ­های پژوهش مدار خارج از کلاس­های « معلم محور».